Ervaringsdeskundigheid | Muziek en psychologie

"Bo heeft een uitzonderlijk inzicht in de psychische kwetsbaarheid van musiceren. Warm aanbevolen!" - Tanja

over mij

Als kind hielden existentiële levensvragen mij al bezig. Ik schreef gedichtjes over het aardse bestaan, het universum en archetypische verschijnselen. Kunst en met name muziek resoneerden in mijn onbewuste. Het was een stukje van mijn identiteit dat ik ontwikkelde tot mijn carrière en integreerde in mijn levensstijl.

Gedurende mijn jeugd heb ik lang in overlevingsmodus geleefd, waarbij ik mijn ware identiteit heb moeten onderdrukken (ik zette een masker op, ook wel ‘persona’ genoemd). Dit kwam in conflict met de buitenwereld en dit leidde voor mij tot nieuwe inzichten. Uiteindelijk heb ik door middel van creatieve media mijn ware identiteit (her)ontdekt en deze leren uiten en integreren in mijn huidige leven.

Mijn levenservaringen hebben mijn creatieve en psychologische identiteit alleen maar versterkt. In mijn jeugd en jaren als (jong-)volwassene heb ik een spirituele reis afgelegd. Een reis naar en door het onbewuste, waardoor ik mijn persoonlijkheid nóg beter heb leren kennen. Inmiddels uit ik dit door mijn sterke kanten te versterken en mijn ervaring deskundig met anderen te delen.

Kunst heeft me mijn hele leven ondersteund in mijn ontwikkeling, maar ook bij de omgang (coping) met deze levensgebeurtenissen. Dankbaar maak ik gebruik van mijn creatieve geest en mijn expressie. Met een grote hoeveelheid ervaringen, opgedaan uit mijn eigen leven en versterkt door mijn lessen op het conservatorium, kan ik me met overtuiging ervaringsdeskundige noemen op het gebied van:

✤ Ontwikkeling van de persoonlijke en artistieke identiteit bij kinderen en volwassenen
✤ Vrijheid bij het musiceren
✤ Therapeutisch songwriten
✤ Rouwverwerking
✤ Traumaverwerking
✤ (Muzikale) improvisatie en expressie
✤ Hoogbegaafdheid
✤ Faalangst en podiumangst
✤ Communicatie en samenwerking

Mijn kennis en ervaringen wil ik delen met anderen. Daarom wil ik starten met het aanbieden van een nieuw (coaching)aanbod binnen mijn lespraktijk.

Spreekt bovenstaande tekst jou (of jouw bedrijf) aan? Plan dan een gratis kennismaking via de ‘contact’-button op mijn website!

· · ─ ·𖥸· ─ · ·

werkwijze

De mogelijkheden hangen af van wie jij bent en wat jouw doelen zijn. Samen kunnen we een persoonlijk pad uitstippelen waarin we bespreken hoe kunst/muziek en mijn supervisie je kunnen begeleiden bij je individuele proces. Sessies kunnen vormgegeven worden door “reguliere” muzieklessen met extra aandacht voor reflectie op je spel(-gedrag), mentale processen en (artistieke) identiteit. Een ander uitgangspunt kan zijn dat we starten met een kennismakingsgesprek over jouw voorgeschiedenis en door middel van muzikaal experimenteren en improviseren gaan ontdekken hoe dit medium je kan helpen bij jouw persoonlijke proces.

· · ─ ·𖥸· ─ · ·

Opleidingen

✤ Ter verdieping volg ik momenteel de studie 'Muziektherapie' bij NHA opleidingen.

✤ Zelfstudie en literatuuronderzoek dieptepsychologie op basis van de werken van Carl Gustav Jung. Deze kennis pas ik toe bij het schrijven van mijn muziek en het begeleiden van enkele muziekleerlingen op het gebied van hun individuatie. Individuatie is het proces waarbij iemand zijn ware zelf ontdekt, deze ontwikkelt en leert te uiten naar de buitenwereld.

✤ HKU Module 'Mental Training' van Tiziana Pintus

✤ HKU Module 'Physical Stage Training' van Wilfred van de Peppel

✤ FHK Module 'Feldenkrais' van Moniek Frankort

· · ─ ·𖥸· ─ · ·

het belang van muziekeducatie

In 2021 schreef ik tijdens mijn opleiding een kort essay over hoe muziek kan bijdragen aan veerkracht (resilience):

Essay Resilience Education 2021 Pdf
PDF – 75,6 KB 16 downloads

☾𖤓